2014/10/25

Waarom “GiraZonneFlower”?

Ja, waarom deze blognaam? En wat betekent het eigenlijk? Laat ik daar eens mee beginnen, want dat is het makkelijkste gedeelte. “Gira” komt van “girasol” (zonnebloem in het Spaans), “Zonne” van zonnebloem, en “Flower” betekent bloem maar komt in dit geval van “Sunflower” (zonnebloem in het Engels). Dus één mooie bloem verwoord in een mengsel van de drie belangrijke talen in mijn leven. De drie talen waarin ik ook dit blog zal schrijven. Je zult je vast afvragen: waarom schrijven in meerdere talen, is dat niet veel te veel werk? Misschien wel, en de tijd zal het leren. In een ideale wereld zou ik dit doen om een veel breder publiek te kunnen bereiken. Denk je eens in hoeveel mensen in de wereld Engels spreken als hun eerste (of tweede) taal. En Spaans. En… nou ja, Nederlands misschien niet zoveel, maar het zijn toch aardig wat mogelijke lezers op dat hele kleine stukje aarde wat ik nog steeds thuis noem ondanks dat ik er al bijna 10 jaar niet meer woon. Maar zelfs als het aantal lezers klein zou blijven. Bijvoorbeeld, mijn moeder, een paar goede vrienden en dat was het. Dan nog is de kans groot dat mijn blog in minstens twee en misschien wel alle drie talen gelezen zou worden. Dus ja, zeker het proberen waard.


Nou moet ik je wel waarschuwen dat de drie versies van mijn blog niet identieke vertaalde kopieën van elkaar zullen worden. Sommige blogberichten zullen in alle drie de talen voorkomen (zoals deze), volledig vertaald of met een aantal kleine wijzigingen rekening houdend met de verschillende lezers voor elke taal. Maar sommige blogberichten zullen maar in twee of zelfs één van de talen voorkomen. Omdat ik denk dat alleen dat specifieke publiek geïnteresseerd zal zijn in dat specifieke bericht. Of omdat ik denk dat het een thema is waarover overduidelijk in die specifieke taal geschreven moet worden, en alleen maar in die taal. Of omdat ik gewoon niet zoveel zin heb die dag om te vertalen. Dus voor de geïnteresseerde lezer die meerdere talen goed genoeg leest, zou ik zeker aanraden om mijn blog ook in meerdere talen te volgen, zodat je geen nieuwe berichten zult missen omdat ze misschien niet in de taal van je eerste voorkeur worden gepost!

Terug naar de naam. Waarom de zonnebloem? Het is natuurlijk een ongelooflijk mooie bloem (je mag het met me oneens zijn maar zult mijn mening er niet over kunnen veranderen), maar daarnaast heb ik ook op de één of andere manier een groot deel van mijn leven iets speciaals gevoeld voor deze mooie geschenken van de natuur. Misschien vanwege hun stralende gele kleur. Misschien omdat ze van de zon houden (ik ook!). Of misschien zelfs omdat ze wel een beetje op de zon lijken. Misschien omdat ze vlinders en vogels aantrekken – ook geschenken van de natuur waar ik erg veel van hou. Of misschien omdat ze zo sterk zijn en hun hoofden rechtop houden. Waarschijnlijk is het een combinatie van al het bovenstaande en nog een aantal andere dingen die niet echt duidelijk en tastbaar zijn, maar meer een gevoel…


Dus kortom, ik hou van zonnebloemen. Mensen die mij goed kennen weten dat een bos zonnebloemen gelijkstaat aan een gegarandeerde glimlach op mijn gezicht. Toen ik 17 was, gebruikte ik “Zonnebloem” als mijn pseudoniem voor enkele artikelen in de schoolkrant. Ons huis is geel geverfd aan de buitenkant (niet zonnebloem-geel, maar toch geel). En raad maar eens wat mijn favoriete schilderij is van landgenoot Vincent van Gogh… Dus het lijkt ook een voor de hand liggende keuze voor mijn blognaam. Zonnebloem. Sunflower. Girasol. Samengesmolten tot GiraZonneFlower. Ik hoop dat je het leuk vindt!

2 opmerkingen:

  1. Mooi Anouk, ook wij zullen je blog volgen hoor! Dus graag wel een Nederlandse versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat klopt, jij en zonnebloemen �� Mooi geschreven hoor

    BeantwoordenVerwijderen