2015/01/26

Tijd voor grote bedden? – Deel 1

(Dit is de Nederlandse vertaling van het bericht Time for Big-Kid beds? - Part 1, geschreven in November 2014.)

Afgelopen zaterdag begon de dag met een harde bons, gevolgd door het huilen van één van onze dochters. Of tenminste, mijn man’s dag begon zo; ik ben blij dat ik het niet heb gehoord omdat ik ´s ochtends vroeg was gaan hardlopen en net thuis kwam een paar minuten nadat het was gebeurd. Toen mijn man de kamer van onze dochters binnen rende vond hij één van hen zittend op de grond tussen de twee ledikantjes. We wisten dat dit op een gegeven moment zou gebeuren, het was maar een kwestie van tijd totdat ze zouden uitvinden hoe ze uit hun ledikantjes konden klimmen. Maar we hadden gehoopt nog iets meer tijd te hebben… Gelukkig ging alles goed met onze dochter en had ze geen bulten of blauwe plekken overgehouden aan de val – het lijkt erop dat onze keuze voor vloerbedekking op de grond een goede is geweest.


Toen ik het huis binnen stapte, schreeuwde m´n man van boven: “het is al gebeurd!” Ondanks dat ik had gehoopt dat we meer tijd zouden hebben en ik niet had verwacht dat het al zo snel zou gebeuren, wist ik meteen waar hij het over had. Na snel even te hebben gekeken of alles goed was en blij om haar weer te zien lachen alsof er niks gebeurd was, begon ik al snel te denken over de nu onvermijdelijke volgende stap: de overgang naar grote bedden. M´n hoofd was nu vol vragen, twijfels en zorgen. Moeten we nu meteen omschakelen naar grote bedden (vandaag??) of kunnen we nog iets langer wachten? Wat moeten we veranderen aan hun kamer zodat deze veilig genoeg zal zijn wanneer ze straks gemakkelijk zelf uit hun bed kunnen? Zullen onze geweldige doorslapers snel wennen aan de verandering of zullen ze nu uit hun bed gaan ´s nachts (gewoon omdat ze dat nu kunnen)? Hoe kan ik ze nog zo ver krijgen om hun middagslaapje te doen zodra ze grote bedden hebben, wetend dat dat zelfs nu al moeilijk is terwijl ze nog in het ledikantje liggen?

Sommige ouders denken misschien ‘Waarom zoveel zorgen, is de omschakeling naar een groot bed niet juist een mooie en spannende mijlpaal?’ Ik kan me voorstellen dat het dat zeker zal zijn, wanneer ze eenmaal volledig gewend zijn aan de verandering. Maar met een tweeling (en vooral een tweeling in dezelfde kamer) is het allemaal wel iets moeilijker. Naast de aankomende en ook onvermijdelijke zindelijkheidstraining van een tweeling, is de overstap naar grote bedden één van die ontwikkelingsmijlpalen waar ik me de meeste zorgen over maak. Omdat ze samen zijn, zullen ze extra veel redenen hebben om hun bed uit te gaan tijdens de nacht en middagslaapjes. Probeer maar eens één van deze: ‘Mijn zus is daar – laat ik er naar toe gaan zodat we samen kunnen spelen!’ – ‘Ik zal mijn zus eens laten zien dat ik uit m´n bed kan gaan’ – ‘Mijn zus is uit haar bed gegaan, dus waarom zou ik niet hetzelfde doen?’ – ‘Vandaag vind ik het popje van mijn zus mooier dan die van mijzelf, dus ik ga die gewoon even pakken’ – ‘Zie je dat hek daar bij onze deur? Laten we samenwerken om te proberen er over heen te klimmen en naar mama en papa toe te gaan!’ Zie je wel, heel veel redenen om me zorgen te maken dat ze niet in hun bed zullen blijven liggen alleen maar omdat wij gezegd hebben dat dat moet.

Op een bepaald moment die dag dacht ik: wat als we gewoon proberen om nog iets langer te wachten? Misschien dat de angst om weer te vallen genoeg zal zijn om haar er van te overtuigen het voorlopig niet weer te proberen? Misschien zal haar zus het voorlopig nog niet gaan proberen? Of misschien zijn ze er nog niet klaar voor om over te gaan naar een peuterbed en zullen ze bang zijn zonder de extra veiligheid van de zijkanten van de ledikantjes? Maar ´s middags zag ik hoe beide meiden probeerden uit hun ledikant te klimmen en de enige reden dat ze het uiteindelijk niet deden was dat ik er bij was en hen zei dat dat niet mocht, maar ze maakten me wel even goed duidelijk dat zelfs met de matras op de laagst mogelijke stand ze geen enkel probleem hebben om hun been compleet over de rand te zwaaien. ‘Een fluitje van een cent, Mama.’

Uiteindelijk hebben we besloten dat ondanks dat de overgang naar peuterbed waarschijnlijk snel moet plaatsvinden om ongelukken te voorkomen, we geen overhaaste beslissingen zouden nemen. We willen zeker weten dat we het goed doen en eerst een zo veilig mogelijke omgeving creëren voor we de zijkanten van de ledikanten afhalen – inclusief een soort haak op de deur (om er voor te zorgen dat het ene meisje niet de deur dicht kan doen terwijl het andere nog haar vingers er tussen heeft…). Gelukkig hadden we dit moment al wel verwacht en daarom alvast een traphekje in hun deuropening geïnstalleerd – hopelijk werkt dat hekje nog een lange tijd voordat ze een manier vinden om er over heen te klimmen (of het te openen). Voor nu hebben we een dikke deken boven op de vloerbedekking tussen de beide ledikantjes gelegd – om ervoor te zorgen dat er in ieder geval een zachte landing zal zijn als er weer iemand zou proberen om uit het ledikantje te klimmen. Wat ze trouwens, dat moet ik wel even zeggen, niet meer geprobeerd hebben tijdens de afgelopen twee dagen en ze hebben heerlijk geslapen in hun ledikantjes, zowel ´s nachts als tijdens de middagslaapjes… wat me natuurlijk weer doet twijfelen – moeten we toch nog wat langer wachten?


Zodra we de stap hebben gemaakt en de overgang naar peuterbedjes compleet is, zal ik opnieuw een blogbericht schrijven om onze ervaringen te delen, dingen die wel of niet goed zijn gegaan en eventueel advies dat ik op dat moment zou kunnen hebben voor ouders die er ook over denken om de stap van ledikant naar peuterbed te maken. Wordt vervolgd… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten