2014/11/14

Veel voorkomende vragen aan tweelingouders – Deel 2: ongemakkelijke en veel te persoonlijke vragen

Na mijn vorige blogbericht over veel voorkomende domme, vreemde en veel te voor de hand liggende vragen aan tweelingouders, zal ik het vandaag hebben over de meest voorkomende ongemakkelijke of hele persoonlijke vragen waar ouders van meerlingen in hun dagelijkse leven mee te maken krijgen. Dit zijn voornamelijk vragen die je waarschijnlijk nooit zou stellen aan een moeder van één kind of van kinderen van verschillende leeftijden, maar op de één of andere manier denken mensen dat het OK is om deze vragen te stellen aan een meerlingmoeder. Toekomstige ouder van een tweeling: omdat je deze vragen zeker zal horen in de komende jaren, raad ik je aan om ze door te lezen en te proberen om er op voorbereid te zijn, zodat je mogelijk enkele ongemakkelijke situaties kunt voorkomen.


Zijn ze natuurlijk of heb je een hormoonbehandeling ondergaan?
Geloof het of niet, dit is een veel voorkomende vraag van volledig onbekenden. Ten eerste, wil je hiermee zeggen dat tweelingen die geboren zijn na hormoonbehandeling ‘niet natuurlijk’ zijn? Ten tweede, dit gaat je helemaal niets aan! In mijn geval heb ik niet zoveel problemen met deze vraag omdat ik een volledig spontane tweelingzwangerschap heb gehad, niet beïnvloed door hormoonbehandeling of een familiegeschiedenis van tweelingen. Maar ik kan het me goed voorstellen dat deze vraag erg anders ervaren kan worden door ouders die een lange en moeilijke weg van hormoonbehandelingen hebben moeten doorlopen voordat ze hun tweeling kregen. Om de hormoonbehandeling-vraag niet rechtstreeks te stellen, vragen mensen in plaats daarvan soms of tweelingen in de familie voorkomen. Beste korte antwoord als je geen heel verhaal wilt uitleggen: ‘Nu wel!’

Ik neem aan dat je een keizersnee hebt gehad?
Nee, dat heb ik niet, en ik ben daar erg trots op! Maar afhankelijk van elke unieke situatie kan ik me ook hierbij voorstellen dat dit een ongemakkelijke vraag kan zijn, en zeker niet één om te stellen aan een volledig onbekende op de fruit & groente afdeling in de supermarkt!

Wow, een tweeling! Dus nu zijn jullie vast klaar, toch?
Of nog beter: ‘Ik neem aan dat je je daarna wel hebt laten steriliseren, nietwaar?’ Nou, bedankt dat je mij wilt helpen om de beslissing te nemen dat mijn familie nu compleet is, maar ik neem die beslissing toch liever zelf, thuis, samen met mijn man en wanneer wij daar klaar voor zijn – niet wanneer gevraagd door een onbekende en slechts enkele weken na de geboorte van mijn tweeling!

Mag ik er één? Jij hebt er toch twee!
Dit is waarschijnlijk de vraag waar ik mij het meest aan ergerde in de eerste weken nadat onze dochters waren geboren. Elke keer als we ergens naar toe moesten met onze meiden (meestal het ziekenhuis voor controles voor pasgeborenen), kregen we die vraag meerdere keren van volledig onbekenden te horen. Ik weet nog steeds niet zeker of iedereen dit voor de grap zei of dat sommigen het misschien toch serieus bedoelden, maar als kersverse  moeder van twee piepkleine en weerloze baby’s (en met mijn zwangerschapshormonen nog zeer aanwezig) was mijn eerste reactie vaak ‘Nee, ze zijn van mij!’, terwijl ik het meisje dat ik op dat moment in m´n armen had wat dichter tegen me aan hield. OK, ik deed waarschijnlijk nog wel even mijn best om te glimlachen tegen deze mensen, tenminste zolang ik zeker wist dat ze een grap maakten. Maar die glimlach was er alleen maar van de buitenkant. Van binnen schreeuwde ik: ‘waag het niet om haar aan te raken!’.

Geef je ze borstvoeding?
Ik kan me voorstellen dat mensen nieuwsgierig kunnen zijn naar hoe iemand het voor elkaar zou krijgen om een tweeling borstvoeding te geven; echter, dit is een heel persoonlijk en mogelijk gevoelig onderwerp waarover je niet moet vragen tenzij je de moeder goed kent of tenzij zij degene is die er over begint. Is het mogelijk om een tweeling borstvoeding te geven? Ja, zeker. En kun je beide baby’s tegelijk borstvoeding geven? Met een beetje oefening, ja, zeker (2 borsten, 2 baby’s – het lijkt erop dat de cijfers kloppen). Maar het is niet altijd zo dat er alleen maar een beetje oefening nodig is – hou er rekening mee dat veel tweelingen te vroeg geboren worden en dat het voor hen niet altijd mogelijk is om te leren hoe ze melk uit een borst moeten krijgen, waardoor bijvoeding (of volledige voeding) met een fles nodig zou kunnen zijn om er voor te zorgen dat ze op een goed gewicht komen. Sommige moeders hebben misschien niet genoeg melk voor beide baby’s, terwijl andere vanaf het begin zouden kunnen besluiten om flesvoeding te geven (en ja, beide baby’s tegelijk de fles geven is ook mogelijk). Wat de situatie ook is, het is niet iets waar je naar vraagt wanneer je een moeder van een tweeling tegenkomt in het winkelcentrum of in de supermarkt. Mijn advies voor moeders van een tweeling: probeer om op deze vraag voorbereid te zijn met het antwoord dat voor jou het beste aanvoelt (zelfs als dit een ‘Gaat je niets aan’-antwoord is), en nog belangrijker: wat je situatie ook is, probeer je er goed bij te voelen (zelfs als de dingen anders zijn gelopen dan je gepland of gehoopt had) en ga daar nooit aan twijfelen door opmerkingen van anderen!


Ben jij een tweelingouder (of zelf een tweeling!) en heb je nog andere ongemakkelijke of veel te persoonlijke vragen te horen gekregen? Of heb je goede (of grappige!) ideeën over hoe te antwoorden op ongemakkelijke vragen van onbekenden? Graag delen in een reactie op dit bericht!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten