2015/04/03

Spiegeltweeling

Zaterdag, 28 maart 2015. Vanavond toen ik zei dat het tijd was om tanden te poetsen kwam, zoals bijna elke avond, A. als eerste de badkamer binnen rennen. Ze klom op het opstapje voor de wasbak en keek naar me in de spiegel met een mooie glimlach op haar gezicht. Ik keek terug... en zag N. Even was ik in de war, had ik het misschien niet goed gezien en was het toch N. geweest die even eerder de badkamer in was gelopen? Ik keek naast me en zag duidelijk dat het toch zeker wel A. was die daar naast me op het opstapje stond. Weer keek ik in de spiegel en opnieuw zag ik daar N. Naast me, A. In de spiegel, N. Een erg vreemde gewaarwording, die mij bevestigde wat ik al een tijdje dacht. Onze meiden zijn een spiegeltweeling! Ik had er een paar maanden geleden iets over gelezen en wist eigenlijk al wel bijna zeker dat ze een spiegeltweeling waren. Hun haar valt op natuurlijke wijze precies de andere kant op. Het is nog niet helemaal duidelijk of onze meiden links- of rechtshandig zijn, maar het lijkt er steeds meer op dat N. het liefst haar linkerhand gebruikt om te eten, tekenen, etc. terwijl A. in de meeste gevallen haar rechterhand gebruikt. En als ik me het goed herinner, kwamen zelfs hun eerste tandjes in spiegelbeeld door. Genoeg redenen dus om te denken aan een spiegeltweeling, maar vandaag werd het me toch wel ineens even heel erg duidelijk. Best wel vreemd om zo overduidelijk N. in de spiegel te zien, terwijl het toch echt A. was die er voor stond. Maar ook wel erg bijzonder. Identieke tweelingen komen al niet erg vaak voor (ongeveer 1 op de 285 zwangerschappen, of één derde van alle tweelingzwangerschappen) en spiegeltweelingen zijn nog zeldzamer: maar ongeveer een kwart van alle identieke tweelingen is een spiegeltweeling. Echt een lot uit de loterij dus en nog wel met de hoofdprijs: twee prachtige en bijzondere meiden. Wat ben ik trots op ze en blij dat ik hun mama mag zijn! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten