2015/04/29

5 km trainingsprogramma voor hardlopende moeders

Ik weet dat het alweer even geleden is, maar hier is dan eindelijk m’n tweede bericht  in de serie voor hardlopende moeders, met een trainingsprogramma voor een afstand van 5 km. Zoals ik al had aangegeven in mijn vorige bericht met algemeen advies voor beginnende hardlopende moeders: het is belangrijk om dit programma alleen als richtlijn te gebruiken en waar nodig je eigen veranderingen aan te brengen, rekening houdend met je beschikbare tijd en je energieniveau. Je kunt meer of minder activiteit in het programma opnemen, een korter programma proberen als je eerder al actief bent geweest (bijvoorbeeld door in week 3 of 4 te starten) of juist veel meer tijd nemen dan de aangegeven 8 weken om je voor te bereiden op de 5 km, of zelfs een week of twee rust nemen indien nodig – als je er maar voor zorgt dat jij je goed voelt met jouw trainingsniveau!

Hier is mijn voorstel voor een trainingsprogramma van 8 weken voor een afstand van 5 km voor beginnende hardlopende moeders. Er zijn 3 of 4 sessies per week: één korte afstand, één lange afstand, één crosstraining sessie en één korte (en optionele) herstelsessie op de dag na je lange afstand. Een crosstraining sessie kan vrijwel elke sport of beweging zijn behalve hardlopen: je kunt bijvoorbeeld gaan zwemmen, fietsen, wandelen, een cardiotraining in de sportschool (bijvoorbeeld hometrainer, crosstrainer), een sportschool les (bijvoorbeeld spinning, aerobics, Zumba) of in je eigen huis trainen met behulp van een workout DVD (ik gebruik bijvoorbeeld vaak een DVD met een 20 minuten durende Body Combat workout als crosstraining – een geweldige keuze voor mij omdat ik er meestal veel extra energie van krijg!)  Er van uit gaande dat de zondag meestal de beste dag is voor een wat langere trainingssessie, heb ik in onderstaand programma gekozen voor de zondag voor de lange afstand, gevolgd door een korte herstelsessie op maandag (die je eventueel ook weg kunt laten als je te moe bent of simpelweg geen tijd hebt voor zoveel sessies per week), een korte afstand op woensdag, een crosstraining op vrijdag en dan weer terug naar de lange afstand op zondag. Maar voel je vrij om de sessies te verschuiven naar andere dagen van de week afhankelijk van je eigen wekelijkse planning en activiteiten.




Voor wat algemene informatie en advies voordat je met dit programma begint, kijk even naar mijn vorige bericht in deze serie: Hardlopende moeders:trainingsprogramma’s en algemeen advies


Veel succes en aarzel niet om je ervaringen te delen in een reactie hieronder! Ben jij al een ervaren 5 km hardloopster en wil je een grotere uitdaging? Wacht op mijn volgende berichten in deze serie met aanbevolen trainingsprogramma’s voor 10 km en 21 km!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten